Fakturera Räddningstjänsten
Sedan den 1 april 2019 är det enligt lag obligatoriskt för leverantörer till offentlig sektor att skicka elektroniska fakturor. Kravet gäller från första fakturan om inget annat anges i avtalet mellan parterna. Observera att PDF-fakturor som mailas till oss inte räknas som e-faktura och tas heller inte emot av Räddningstjänsten.
Räddningstjänsten tar emot e-fakturor via vår VAN-operatör samt dess onlinetjänst.
Dessa e-fakturor kan skickas i formaten; PEPPOL BIS Billing 3 samt Svefaktura 1.0 enligt SFTI.
För användandet av VAN-operatör; kontakta ditt företags samarbetspartner för anslutning.
Vår VAN-operatör är Pagero
Räddningstjänstens identitet vid PEPPOL BIS Billing 3-faktura är vårt Peppol-id 0007:2220002410
Räddningstjänstens identitet vid Svefaktura är vårt organisationsnummer/partsidentitet 2220002410.
Vi använder inte GLN-nummer.
Innehållskrav: Samtliga fakturor som skickas till Räddningstjänsten ska ha ett giltigt beställar-id som alltid består av sju siffror.
Ange detta sjusiffriga beställar-id i ”Er referens”, fältet <Invoice><RequisitionistDocumentReference><cac:ID> avseende Svefakturor samt i fältet <Invoice><cbc:BuyerReference avseende PEPPOL BIS Billing 3-fakturor.
Bilagor: Vi tar emot inpaketerade bilagor, ej separata
Vid frågor kontaktas Pagero support: support@pagero.com
Skapa e-fakturor via Pagero Online
Enköpings kommun tillhandahåller också en webbportal via Pagero i vilken leverantörer kan skapa elektroniska fakturor kostnadsfritt.
Pagero Webbplats
Användarguide Pagero Invoice Portal 1.0 -SE
Kontakt:
E-post: support@pagero.com
Telefonnummer: +46 10 457 68 70
Beställar-id
Fakturan ska alltid märkas med korrekt beställar-id. Beställar-id består av endast 7 siffror. Den som beställer varor eller tjänster hos ditt företag är ansvarig för att uppge ett obligatorisk beställar-id. I annat fall måste du som leverantör fråga efter det för att vi ska kunna hantera er faktura.
Fakturans innehåll
- Räddningstjänstens faktureringsadress
Räddningstjänsten Enköping Håbo
Box 924
745 25 Enköping - Ditt namn och företagets adress
- Ditt organisations/momsregistreringsnummer
- Ditt företags bankgiro eller plusgiro
- F-skattsedel (om du har det)
- Räddningstjänstens organisationsnummer 2220002410
- Räddningstjänstens momsregistreringsnummer SE222000241001
- Fakturadatum och fakturanummer
- Räddningstjänstens beställare (7siffrigt beställar-id samt namn)
- Fakturabelopp
- Momsbelopp och momssats
- Specifikation av varor och tjänster som faktureras
- Fakturavillkor 30 dagar
Fördelar med att e-fakturera
- Du effektiviserar din fakturaprocess
- Du slipper skriva ut och lägga fakturor i kuvert samt betala för papper, kuvert och porto
- Det går snabbare då fakturan når fram till kund på sekunder istället för dagar
- Risken för fel minskar då manuellt arbete minimeras
- Det är mer miljövänligt då det inte behövs några pappersutskrifter
Har du frågor om fakturor
Vid frågor angående fakturainnehåll vänligen kontakta: raddningstjanst@rtjeh.se
Vid frågor angående e-fakturering vänligen kontakta: ekonomiservice@enkoping.se